Det internationella intresset för SHL växer för varje år

Publicerad:

Det är inte bara vi här hemma i Sverige som kan konsumera SHL i olika former. Ute i Europa och även i andra världsdelar finns det stora möjligheter att ta del av SHL och C Mores TV-sändningar, desutom växer intresset för varje år som går. Till säsongen 2015/2016 kommer SHL att nå tiotals miljoner internationella tittare i ett 20-tal länder världen över.

Även om kärnan för SHL-intresset föga förvånande finns här hemma i Sverige bubblar det också av intresse runt om i världen.

– Det internationella intresset för SHL och rättigheterna till ligan är större än vad många kanske tror. Under den tioårsperiod jag har varit ansvarig för rättigheterna har intresset hela tiden växt, berättar Erik Strandmark som alltså är ansvarig för mediarättigheter i SHL.

Till kommande säsong utökas SHL-exponeringen till att även gälla hockeyns hemland Kanada. Bland annat i och med det kommer tiotals miljoner människor även utanför Sveriges gränser att kunna konsumera SHL varje vecka under pågående säsong.

– Vi har en attraktiv produkt i SHL, på flera sätt. Den sportsliga kvaliteten och underhållningen lockar i sig, men även TV-produktionen som C More levererar är av världsklass, säger Erik.

C More-intervju
Intervju på isen, ett inslag i C More. Foto: Peter Skaugvold / Bildbyrån

Från början var det klassiska hockeyländer som var intresserade av SHL, men i dag lockas även andra kategorier av tittare tack vare kombinationen av sporten och de högklassiga sändningarna.

– Vi kan kommande säsong erbjuda TV-sändningar från samtliga 364 matcher i SHL, plus matcherna i slutspelet. Det är långt ifrån alla ligor i liknande situationer som kan göra det.

Tiotals miljoner tittare i 20-talet länder

De första länderna, förutom Sverige, som fick tillgång till TV-sändningar från SHL var Tjeckien och Slovakien. Sändningarna där startade 2009. I dag nås tittare i följande länder: Armenien, Azerbajdzjan, Estland, Finland, Georgien, Irland, Kanada, Kazakstan, Kirgizistan, Litauen, Moldavien , Slovakien, Storbritannien, Tadzjikistan, Tjeckien, Turkmenistan, Uzbekistan och Vitryssland.

– Vi har precis i dagarna också kommit överens med företaget EverSport att de får visa finalmatcherna i det pågående SM-slutspelet på deras hemsida i USA, Asien, Sydamerika och Ryssland, berättar Erik Strandmark.

I och med att det handlar om så många olika länder kan det vara knepigt att ha särskilda kommentatorer för respektive språk.

– Grundtanken är att leverera en sändning med engelsktalande kommentatorer till de länder som inte själva tar hand om kommenterandet. Vi är inte riktigt där i dagsläget, men arbetet pågår, förklarar Erik.

– Det är också en utmaning att hitta rätt lösningar för att leverera grafik på ett sätt som är anpassat både för det lokala och för det internationella.

Den utökade internationella bevakningen har till stora delar möjliggjorts tack vare en förbilligad teknisk lösning. Traditionell utrustning som satellitlänkar behövs inte längre, vilket gör att prisbilden blir en helt annan och att SHL därigenom kan nå ut till ännu fler marknader. 

– Modern IP-teknologi är det nya sättet att distribuera videosignaler. Övergången till denna teknik är en helt avgörande nyckel för att nå stor spridning till en rimlig kostnad, säger Erik.

Domarkamera
Sören Persson med TV-kamera på hjälmen. Foto: Per Friske / Bildbyrån

Internationellt intresse även på nätet

Även på nätet märks de internationella inslagen bland besökare på de olika hemsidorna inom SHL. Sverige som land och svenska som språk dominerar givetvis kraftigt, men för språk är engelska klar tvåa med en andel på 6 procent under perioden september 2014 till och med mars 2015. Därefter följer norska, finska och tyska i nämnd ordning.

När det gäller vilka länder som besökarna på hemsidorna befinner sig i är Finland tvåa efter Sverige. Därefter kommer andra grannländer som Norge, Storbritannien och Tyskland. Mer exotiska inslag som Spanien och Thailand finns också på topp 10-listan, exempelvis beroende på att många svenskar befinner sig där på semester och vill följa hockeyn här hemma.

– Vi har under många år arbetat målmedvetet med att etablera SHL på nätet och är så klart medvetna om det internationella intresset även här. I dagsläget finns en blogg på engelska som riktar sig till en icke svensktalande publik och jag hoppas att vi framöver ska kunna utöka de internationella inslagen även på SHL.se, säger Johanna Hemming som är ansvarig för PR och kommunikation.

Så, när du nu framöver bänkar dig för SM-finalspelet och i höst laddar om inför seriestarten med 14 lag i SHL behöver du verkligen inte känna dig ensam. Vi är många miljoner människor både i Sverige och internationellt som delar ditt intresse för SHL, dessutom blir vi fler för varje år som går!

Redaktör, SHL.se Tobias Josefsson