Vi har flera gånger under säsongen konstaterat att publiksiffrorna fortsätter att öka i SHL, detta för tredje året i rad. Vi är otroligt glada över att vi blir fler på läktarna och lika glada över att Nöjd Publik Index hänger med i utvecklingen och ligger på samma höga nivå som i mätningen för ett år sedan.
Nöjd Publik Index är en årlig undersökning som skickas ut till ett urval av samtliga klubbars arenabesökare och ger ett underlag för såväl klubb som liga att utvärdera och utveckla publikupplevelsen.
NPI stannade på 78 för ligan som helhet och vi kan med fog påstå att den positiva trenden med allt bättre evenemang står sig väl.
- Nöjd Publik Index är en viktig årlig temperaturkoll från våra supportrar i en rad olika områden, och det är glädjande att se att vi fortsätter ligga på samma höga nivåer som tidigare. Vår vision är att skapa världens bästa ishockeyupplevelse och publiken är ju av största vikt både i att skapa upplevelsen men även de som kan utvärdera den bäst, säger Johanna Alba, kommunikationschef SHL.
Även mätvärdet Net Promoter Score (NPS) ligger på samma höga nivå som tidigare. Andelen ambassadörer i undersökningen är 70% och andelen kritiker 7%. Detta ger ett Net Promoter Score (NPS) på 63 för ligan totalt. En jämförelse med 2023 visar att andelen ambassadörer ligger stadigt.
- Det är ett bevis på ett fantastiskt arbete av våra klubbar och följer även den tydliga utvecklingen av ett ökat intresse för SHL, kommenterar Johanna Alba.
Undersökningen svarar på en rad olika ämnen och ger respektive klubb ett utvärderingsunderlag att arbeta med.
- Vi ser bland annat fortsatt att den upplevda tryggheten på våra evenemang är hög och så även den generella stämningen samt även atmosfären besökare emellan. NPI-undersökningen är lika viktig i att den ger respektive klubb områden att utveckla i deras arbete att skapa världens bästa ishockeyupplevelse, avslutar Alba.
Nöjd Publik Index är en årlig mätning som skickas ut till ett urval av samtliga klubbars arenabesökare.
Ett NPI, Nöjd Publik Index, är en sammanvägning av resultatet från tre frågor:
Hur nöjd är du med matchevenemanget totalt sett?
Hur väl lever matchevenemanget upp till dina förväntningar?
Hur viktigt är det för dig att vara på plats när laget spelar hemmamatch?
Frågorna ställs på en skala 1-10 men resultat av dessa tre frågor omvandlas sedan till ett indexvärde från 0-100 när resultatet för NPI redovisas.
NPS baseras på frågan “Hur troligt är det att du skulle rekommendera t ex dina vänner att besöka lagets hemmamatcher i ishockey?“. Frågan ställs på en skala 1-10 där de som svarar 9-10 benämns ambassadörer och de som svarar 1-6 benämns kritiker. NPS-värdet räknas sedan ut med att ta andelen ambassadörer minus andelen kritiker.