När Börje Salmings vepa hissades mot taket i Monitor ERP Arena, ackompanjerad av Jon Henrik Fjällgrens jojkning, skrevs ett nytt kapitel i svensk ishockeyhistoria. I media var det många som i efterhand utnämnde det till den bäst genomförda hyllningen i svensk hockey. En av alla krafter bakom arrangemanget var Johan Hallman, kommunikatör i Brynäs IF.
– Trots att jag inte är någon stor hockeyfan i grunden kände jag direkt hur stort det var, berättar Johan som har jobbat hos Brynäs sedan i början av oktober 2022.
– Det är klart att jag hade koll på Börje Salming innan, men när jag har jobbat med Game for Börje har jag insett hur otroligt stor han är för Brynäs och Gävleborna.
Bakgrunden till Game for Börje är lika självklart som tragisk. Börje Salming drabbades av sjukdomen ALS och gick bort den 24 november 2022, men planerna på en match för att samla in pengar till forskning kring sjukdomen hade påbörjats redan innan hans död.
– Ja, egentligen började vi prata om att vi ville göra något redan när Börje gick ut med att han var sjuk. Det var allt från små till stora visioner, och jag vet att Börje själv var engagerad i de samtalen, berättar Johan.
– Det han var noga med var att det inte skulle vara en hyllningsmatch till hans ära, utan att fokus var att samla in pengar till ”den här jäkla skiten” som han sa om ALS.
Familjen Salming var involverade i projektet från start, och ganska tidigt kom även TV4 med i bilden.
– Stigge, alltså Börjes bror Stig, är ju här i hallen ganska ofta, och något av en eldsjäl för hockeyn och Brynäs, berättar Johan.
– Han och familjen var högst involverad i planeringen och genomförandet, och det blev några känslosamma stunder under resans gång. Vi spelade in en intervju i arenan inför Game for Börje, och så stod jag nära Stig när vepan hissades. Då märkte jag att han blev tagen.
En stiliserad bild av den svenske ishockeyikonen Börje Salming inne i ERP Monitor Arena. Foto: Bildbyrån
Själva matchen spelades alltså den 11 februari mellan Toronto Maple Leafs Alumni och Tre Kronor Legends. Kaptener i respektive lag var Mats Sundin och Nicklas Lidström, och det var minst sagt stjärntätt i de båda lagen.
– Det var häftigt att Toronto Maple Leafs Alumni kom hit, det var första gången deras veteranlag spelade utanför Nordamerika, konstaterar Johan.
– Jag var nere i omklädningsrummen för att göra lite content runt matchen, och det var påtagligt hur nöjda alla var med arrangemanget. Det var kul att de här stora stjärnorna var så ödmjuka och glada över hur vi hade ordnat det.
Även om matchen i sig var en höjdpunkt – 7 909 åskådare var på plats i Monitor ERP Arena och TV4 direktsände matchen samma dag som Tre Kronor spelade Beijer Hockey Games – så var det insamlingen till ALS-stiftelsen som var i fokus. Och vilken succé det blev.
– SHL hade vikt omgång 21 för att hedra Börje Salming och samla in pengar till ALS-stiftelsen. Då samlade SHL och klubbarna in ungefär 500 000 kronor. Internt sa vi att vi skulle försöka överträffa det, och satte ett drömmål på fem–sex miljoner kronor, berättar Johan.
– När matchen startade tror jag vi hade 66 000 kronor på insamlingskontot, sen körde vi stenhårt med pushar i arenan och via tv. Swish-numret syntes överallt och det var helt sjukt att följa hur det strömmade in pengar. Jag skulle lägga ut en story på Instagram om att vi nått fyra miljoner kronor, men medan jag höll på med inlägget kom Martin (Löf Nyqvist, f.d. kommunikationschef i Brynäs) och sa att vi passerat fem miljoner kronor, skrattar Johan.
Kampanjen pågår fortfarande i skrivande stund, och nu är man nära en riktig drömsiffra.
– Senast jag kollade hade vi passerat 9,8 miljoner kronor, och det vore så klart otroligt mäktigt att passera 10 miljoner. Vi sitter för närvarande och planerar för överlämnandet till ALS-stiftelsen, konstaterar Johan och avrundar med att sammanfatta sina intryck.
– Vi är supernöjda och stolta över Game for Börje, och jag vet att familjen Salming också är det. Pengarna kommer göra stor nytta och det känns fantastiskt att vi alla gemensamt har bidragit till det.